nice for me and you

Wednesday, April 21, 2010




hahaha...kalu org lain suka bela ikan..aku pon suke bela ikan gak...aku mmg dari kecik g suka ngok ikan...tp dulu kalu bela jek masti mati..so da tobat da la nk bela ikan2 ne..wat tmbah dosa jek...biler masuk maktab KPLI,roomate aku ne,anum suka sgt bela ikan...dier beli ikan dier utk praktikal dier KH...aku ngok dier bela macam best jek..ikan dier mmg x mati2...heheh,so terdetik gak nk bela..tp anum nasihatkan...beginner mcm aku ne better bela ikan pelaga..sbb ikan ne lasak..x mudah mati n yg paling pnting x perlukan mesin o2 tue...so aku pon belila...harga rm5...dpt yg jantan n aku pilih kaler turqoise la...mcm nmpak smart jek...tue da termasuk ngan akuarium kecik la...aku decide nk namakan dier kechik..aku pon x tahu kenapa..tp aku bahasakan aku~ ummi...n ikan aku ~kechik..eceh ...kunun rrr~~~..mmg senang nk jaga..tp setiap 3 ari aku salin air..sbb aku x suka ngok air ikan aku kotor...ader la aku bela smpai la hujung tahun kat maktab...aku da mula belajo la,air ikan kena letak anti klorin...n kena la pandai hias2 sket..ikan baru suka...ikan ne pon mcam manusia gak..kalu korang chek manyak cara yg leh tunjukkan ikan pelaga kita ne gumbira ke x?...n aku baru tao yg ikan pelaga ne leh wat bubble nest...geram jek ngok buih2 dier tue...n ikan kechik aku ne sgt suka doh bawah daun yg terapung..dier akan buat bubble nest kat bawah daun tue..suka sgt aku ngok...kita leh nmpak ikan pelaga kita tue gembira...lagi satu aku belajo,ikan ne pon macam manusia gak..lelama akan bowink asyik bg makan mnda yg sama jek...so kdg2 tue aku akan bg dier makan roti,kacang ijau pon penah...ikan aku ne sumer dier bedal..aku letak kuih pon dier makan...daging ayam tue pon dier makan...korang leh nampak la ikan korang eppy..tp hati2 la jgn smpai berminyak lama plak kat permukaan air tue..sbb biler bg makanan,leh sebabkan air tue berminyak...karang susah plak ikan tu nk bernafas..rajin2 la salin air ikan...akuarium kat pic aku bg ne akuarium dulu..skunk ne kechik da dok akuarium baru...nnti gaji akan dtg,aku plan nk pasang oksigen la plak..then aku nk pasang lampu..baru yg water filter...aku mmg da jadikan bela ikan ne sbg salah satu hobi aku selain mmblogger...hahaha...ok la..len kali kalu der tips yg berguna pasai ikan,aku akan letak g...see ya...

0 comments: